Strona Główna Belxena 8.4 RPG

Forum poświęcone powstawaniu Belxena OTS


#1 2009-05-09 15:33:22

Macgates

Administrator

419634
Skąd: Rio de Fabrico
Zarejestrowany: 2009-05-01
Posty: 50
Punktów :   

Tworzenie lokacji w górach

Tworzenie lokacji w górach


Autor: Vrael

Witam.
Od dłuższego czasu planowałem podzielić się moimi doświadczeniami z dziedziny mappingu. Nie oszukujmy się - nie należę do mapperskiej elity, wszystkiego nauczyłem się sam metodą prób i błędów, ale po kilku miesiącach tworzenia kolejnych lokacji zacząłem zdawać sobie sprawę z tego, co dokładnie robię. Czym właściwie jest tworzenie map? Moim zdaniem to kreowanie swojego własnego świata, gdzie jednym ruchem myszki możemy zmienić położenie kamienia, drzewa, ale również domu czy nawet olbrzymiej góry. Długie godziny, czasem nawet dni spędzone na ustawianiu kilku tysięcy różnych grafik w odpowiednich miejscach owocuje ostatecznie widokiem, który cieszy oko i przynosi swego rodzaju satysfakcje.
Generalnie rzecz biorąc - ilu mapperów, tyle różnych, oryginalnych stylów. Każdy z nich ma odmienny sposób postrzegania świata, co oczywiście przekłada się na zróżnicowanie tworzonych przez nich wirtualnych lokacji. Do czego zmierzam? Każdy z nas czuje się lepiej w innej lokacji. Jeden potrafi tworzyć perfekcyjne bagna, inny przepiękny podwodny krajobraz, jeszcze inny czuje się mocny w pustynnych wioskach. Mój poradnik opierać się będzie na tym elemencie, w którym ja czuję się w miarę pewnie, a mianowicie tworzenie budynków wkomponowanych w góry. Poniższa instrukcja powinna być zrozumiała nawet dla osób zaczynających dopiero swoją przygodę z tworzeniem map. Cóż - zapraszam do lektury.

1. Każdą lądową lokację zaczynamy od stworzenia odpowiedniego podłoża. Może to być trawa, ziemia lub lita skała. Najczęściej jednak używane jest to pierwsze i właśnie na trawie (ID: 4526) zbudujemy nasz pierwszy budynek wkomponowany w górę.


http://img370.imageshack.us/img370/9110/36720990.jpg

2. Następny krok może przynieść znaczącą różnicę co do efektu końcowego. Aby zrobić budynek przy skale trzeba podjąć decyzję, czy najpierw robimy ściany, czy skałę. My zaczniemy od skał (ID: 919). Powinno nam powstać coś takiego:
http://img370.imageshack.us/img370/6382/40029773.jpg

3. Aby nasza góra przestała wyglądać jak wielki szary placek lewitujący nad ziemią, trzeba obudować ją od wszystkich stron odpowiednimi ścianami (ID: 873 – 874). RME w trybie automatycznych orderów zrobi to za nas, ale zawsze warto wiedzieć, w jaki sposób wykonać to ręcznie.

http://img370.imageshack.us/img370/3985/93849336.jpg

4. Skała jest już teoretycznie gotowa, ale jej kanciaste brzegi wyglądają bardzo mało realistycznie. Dlatego też wokół góry stosujemy różne rodzaje skał (ID: 4471+). Jeśli mamy do dyspozycji Remere’s Map Editor, możemy użyć do tego opcji „optional border tool”. Ukończona góra na najniższym poziomie wygląda mniej więcej tak:

http://img395.imageshack.us/img395/6821/28328286.jpg

5. Czas wybrać miejsce, w którym ulokujemy nasz domek. Aby budynek lepiej wpasować w skałę, warto pozbyć się dodatkowych osuwisk i zostawić poprzednie, „kwadratowe” ściany góry. Warto zrobić tą linię nieco urozmaiconą, aby domek robił lepsze wrażenie.

http://img370.imageshack.us/img370/9070/44612505.jpg

6. Czas na zbudowanie pierwszego piętra naszego domku. Ściany od strony skały prowadzimy po jej brzegach, natomiast tam, gdzie budynek wystawiony jest „na powietrze” mamy pełną dowolność jego kształtu. Na przykładzie zastosowane zostały kamienne ściany o ID: 3361 – 3369.

http://img186.imageshack.us/img186/9885/36586643.jpg

7. Do budynku dodajemy drzwi (ID: 5516), okna (ID: 3392), podłogę (tutaj ID: 413) oraz schody (w tym przypadku ID: 3687), warto również urozmaicić nieco okolicę dodając ziemi (ID: 103 i 353) i trawy innego koloru (ID: 106). Brzegi znajdziemy w zakładce „borders”, RME zrobi je za nas.

http://img186.imageshack.us/img186/4493/20634380.jpg

8. Zostawiamy na razie parter i przechodzimy na poziom 6 (lub +1). Powtarzamy czynności z poprzednich punktów: rysujemy ściany, podłogę, skałę, dodajemy okna, drzwi i schody. Tutaj trzeba już trochę ruszyć wyobraźnią, żeby ogarnąć jak mniej więcej ma przedstawiać się cały domek.

http://img186.imageshack.us/img186/7782/54637042.jpg

9. Czas wzbogacić nowe piętro o podłoże. Czynność ta jest o tyle skomplikowana, o ile trzeba uważać na ściany góry przy jego tworzeniu. Często po takim zabiegu trzeba od nowa dodawać zakończenia gór, przez co niektórzy wolą zaczynać tworzenie wyższego piętra właśnie od podłoża. Skoro ingerujemy już w litą skałę, warto użyć również kamiennych elementów (przykładowo ID: 4405, 4579).

http://img186.imageshack.us/img186/9935/46388577.jpg

10. Nadszedł czas na ostatnie piętro. Okolicę tworzymy w podobny sposób jak wcześniej, można również zacząć dodawać już pokrycie dachowe (tutaj ID: 920). Na tym etapie nasz budynek jest już gotowy, jednakże do końca pracy jeszcze daleko, a raczej – najgorsze dopiero przed nami .

http://img186.imageshack.us/img186/69/63142977.jpg

11. Detale są niesamowicie ważnym elementem mapy. Kolejność dodawania kolejnych obiektów urozmaicających okolicę jest całkowicie dowolna, dlatego zaprezentuję już gotowy efekt na trzech kolejnych poziomach.

http://img392.imageshack.us/img392/8506/31666629.jpg

http://img392.imageshack.us/img392/3084/16042415.jpg

http://img392.imageshack.us/img392/2741/20940960.jpg

Takich szczegółów możemy dodawać mnóstwo, dlatego zaprezentowanie ich wszystkich jest wręcz fizycznie niemożliwe. Poniżej kilka wybranych elementów mapy oraz ich numery ID:

http://i43.tinypic.com/i23y2s.jpg

To oczywiście tylko część detali użytych tylko na tej mapie – w zależności od stylu jej autora i przeznaczenia lokacji można używać zupełnie innych przedmiotów. Właśnie to zróżnicowanie sprawia, że każda mapa jest na swój sposób wyjątkowa.

12. Nadszedł czas na efekt końcowy. Powstały budynek nie jest oszałamiający, całej lokacji zapewne wiele brakuje do doskonałości i ogół z pewnością nie powala na kolana. Jednakże to tylko przykładowa, przeciętna mapka, taka sama jak miliony innych mapek, na przykładzie której chciałem przedstawić sposób tworzenia podobnych miejsc.

http://img392.imageshack.us/img392/8804/73157009.jpg

Pozdrawiam, Gm Macgates


http://img257.imageshack.us/img257/8138/neverendstm0qr1md8ep0.gif

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.eragonrpg.pun.pl www.adm-wsei.pun.pl www.transportpk.pun.pl www.jarzebinowka.pun.pl www.khorinis-liferp.pun.pl